
Message from the 
Central Executive Committee of the 

Workers Party of America in Chicago 
to the Executive Committee of the 

Communist International in Moscow
re: Leon Trotsky’s Book 1917 and 

the Newyorker Volkszeitung
[circa Dec. 20, 1924]

Typescript in RGASPI, f. 515, op. 1, d. 261, l. 5.

On December 13th [1924] the Daily Worker carried a state-
ment by the Central Executive Committee instructing the Party 
press to republish the official review of Comrade Trotsky’s book, 
1917, which appeared in the Pravda, the official organ of the 
Russian Communist Party.1 This statement contained the addi-
tional instruction to the party press not to republish the book 
1917 or any part of it. In connection with the second instruc-
tion, the statement of the CEC cited the Volkszeitung as having 
begun the serial publication of the book.2

1

1 Leon Trotsky’s book 1917, published in two parts in an edition of 40,000 copies, 

was the third volume of his Collected Works to be published by the State Publish-

ing House in Moscow. A collection of previously published material relating to the 

October Revolution of 1917, the book included a lengthy introductory essay by 

Trotsky entitled “Lessons of October.” This essay represented an attack on the 

suitability for leadership of Grigorii Zinoviev, at the time primus inter pares among 

the old guard “collective leadership” of the post-Lenin Russian Communist Party. 

Bibliographer Louis Sinclair list Sept. 15, 1924 as the date of Trotsky’s essay; the 

reference of this document to Dec. 13 of that same year makes clear that a rapid 

effort was launched to undermine and squelch further circulation of the essay.

2 The German-language daily Newyorker Volkszeitung was edited by Ludwig 

Lore, a friend of Trotsky from the time of his New York exile who was himself the 

subject of ideological scrutiny and factional attack inside the Workers Party.



The CEC has found out since that the Volkszeitung was not 
publishing the book 1917 but another book by Comrade Trot-
sky on Lenin.3 In citing incorrectly the Volkszeitung for the serial 
publication of 1917, the CEC based its action on misinforma-
tion supplied by one of its members, Comrade Jay Lovestone.

The CEC is of the opinion that Comrade Trotsky’s book on 
Lenin, which the Volkszeitung has been publishing is in many 
respects as objectionable from the point of view of Leninism as 
is the book 1917. Unless simultaneously counteracted by a true 
expression of the Russian Revolution and of Leninism, the pub-
lication of the book on Lenin will be positively harmful to a cor-
rect understanding of Bolshevism and Leninism. The publica-
tion of these writings of Comrade Trotsky without an accompa-
nying analysis from the Leninist standpoint is not conducive to 
the Bolshevization of our Party.

At the same time the CEC wants to state that the ideological 
struggle against the deviation of Comrade Trotsky and his fol-
lowers is positively weakened by such false steps as citing the 
Volkszeitung for things which it had not committed. The best 
antidote to Trotskyism and other opportunist deviations from 
Comintern policy is a systematic ideological campaign of educa-
tion of our membership in the principles and tactics of Lenin-
ism as expressed by Lenin and by the Russian Communist Party 
and the Communist International. The Educational Depart-
ment of the Workers Party is taking all necessary measures to 
make available for our Party the treasure of revolutionary 
knowledge and experience embodied in the teachings of Lenin-
ism.

2

3 An “authorized translation” of Leon Trotsky’s book Lenin was first published in 

the United States in 1925 by Minton, Balch & Co. of New York City. A low-cost 

popular edition from the same plates was produced soon afterwards by Blue Rib-

bon Books.

Edited with footnotes by Tim Davenport
1000 Flowers Publishing, Corvallis, OR · September 2013 · Non-commercial reproduction permitted.


